Żeglarz epoki kamiennej

1 sierpnia w bułgarskim porcie Varna rozpoczęła się wyprawa żeglarska Abora IV. Jej celem jest przepłynięcie trzcinową tratwą przez Morze Czarne i Śródziemne. Pomysłodawcą i głównym motorem tej akcji jest niemiecki archeolog odkrywca, podróżnik, filmowiec, żeglarz dr Dominique Görlitz.

Dr Görlitz od kilkudziesięciu lat zajmuje się starożytnymi cywilizacjami i badaniem sposobów kontaktowania się ze sobą. Zafascynowany postacią i odkryciami norweskiego podróżnika Thora Heyerdahla kontynuuje jego dzieło realizując podróże tratwami budowanymi wg pierwotnych założeń i technicznych możliwości dawnych czasów. Jego eksperymenty miały dowodzić o możliwości morskich podróży i kontaktach pomiędzy przedstawicielami odległych od siebie kultur. Wszystkie jego projekty noszą wspólną nazwę Abora. Dzięki rejsom na trzcinowych tratwach jest nazywany “żeglarzem epoki kamiennej”.

Pierwszą podróż o długości 600 mil na trzcinowej trawie o nazwie Abora I zrealizował w 1999 roku.

Abora I

Kolejna, na trawie Abora II  wystartowała w 2002 roku. Była pierwszym eksperymentem, który miał udowodnić, że zbudowana wg starożytnych egipskich rysunków naskalnych trzcinowa tratwa mogła żeglować nie tylko z wiatrem. Trasa rejsu miała ponad 2 tys. km. Prowadziła z Alexandrii w Egipice, przez Bejrut, Cypr i z powrotem do Egiptu. Dr Görlitz dowiódł, że trzcinowa mogła żeglować pod kątem 75 stopni do wiatru.

Abora II

Załoga tratwy Abora II

W 2007 roku zorganizował wyprawę Abora III.  Chciał udowodnić, że trzcinowa tratwa ma lepsze możliwości nawigacyjne niż oceniali naukowcy i może przepłynąć Północny Atlantyk. Wyprawa Abora III wyruszyła z Nowego Jorku i mimo tego, że nie dopłynęła do portu docelowego na Azorach, to płynąc wzdłuż Prądu Zatokowego pokonując wiry i prądy przebyła ok. 4,400 km.

Abora III

Trasa wyprawy Abora III

Od 2013 roku Dr. Görlitz jest także zaangażowany w badania dotyczące technologii budowy piramid w starożytnym Egipcie. I właśnie z egipskimi piramidami związana jest jego najnowsza wyprawa. Metody budowy piramid są jedną z największych tajemnic historii ludzkości. 4 600 lat ludzie temu dysponowali bardzo prostymi technikami budowlanymi, a potrafili stawiać w Gizie największe budowle ówczesnego świata.

Starożytny kronikarz Herodot był jedynym, który przedstawił w swoich dziełach opisy metod jakimi posługiwali się Egipcjanie.  W swoich pismach przekonywująco postawił dwie tezy na ten temat. Pierwsza z nich mówi, że Egipcjanie w trakcie budowy piramid używali żelaznych narzędzi. Druga, że importowali niektóre metale, w tym cynę i żelazo poprzez Morze Czarne z terenów dzisiejszej Rosji, Gruzji i Armenii.

Herodot potwierdza też, że Egipcjanie importowali z krajów bałtyckich bursztyn oraz cynę. Misją wyprawy Abora IV jest udowodnienie, że Herodot posługując się starymi, ale wiarygodnymi źródłami mógł pisać prawdę, czyli że morska podróż handlowa poprzez Morze Czarne i Śródziemne na trzcinowych łodziach mogła być możliwa.

Jak pisze Dr Görlitz, wielu badaczy wciąż poddaje w wątpliwość, że akurat te szlaki handlowe miały duże znaczenie dla rozwoju starożytnych cywilizacji. Podkreślali również w swoich opiniach, że łodzie trzcinowe nie miały odpowiedniej manewrowości i nie sprawdzały się w roli statków transportujących ładunki takich jak metale czy rudy metali.

Tratwa Abora IV

Wodowanie tratwy Abora IV

Wodowanie tratwy Abora IV

Wodowanie tratwy Abora IV

Wyprawa Abora IV to próba dowiedzenia się i udowodnienia czy było to możliwe. Dlatego wyprawa zacznie się w bułgarskim porcie Warna, potem tratwa przepłynie przez cieśninę Dardanele i skieruje się do Aten. Świadectwem zdolności żeglugowej tratwy i jej manewrowości będzie dopłynięcie na grecką wyspę Milos na Morzu Egejskim a potem na Santorini. Kolejnym portem ma być wyspa Kreta, a docelowym egipski port Alexandria.  Trasa rejsu to ok. 3 tysiące km. Tratwa, podobnie jak jej poprzedniczki zbudowana jest z trzciny. Ma ok. 14 metrów długości i 4 m szerokości. Waży 12 ton, i ma ok. 75 m kwadratowych ożaglowania.

https://www.abora.eu/index.php

Napisz odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Wymagane pola są zaznaczone *